user

Evolusjon, ikke revolusjon

Introduksjon

Anders Ekkje Slettebø

Anders Ekkje Slettebø

Anders lager gode brukeropplevelser på nett. Utdannet informasjonsviter og med åtte års erfaring innen den digitale markedsføringsbransjen, er Anders spesialist innen interaksjonsdesign, brukertesting, webanalyse, søkemotoroptimalisering og universell utforming. Hans mål er å bidra til en enklere hverdag for brukere av nettbaserte systemer.


SISTE INNLEGG

Tørr du å kalle deg en UX-utvikler? 19th November, 2015

Brukeropplevelse

Evolusjon, ikke revolusjon

Publisert .

La nettstedet ditt gjennomgå en evolusjon. Ikke begynn på nytt hvert tredje år. Ikke tenk at du skrape alt og lage verdens beste nettsted. Unngå fiaskoer. Det er kanskje fristende å bare starte om igjen, men det er dyrt og det er forvirrende for kundene dine.

«Dæ æ jabnå så dræge»

– et velkjent ordtak på Jæren. De forbedringene du gjør hver uke er viktigere enn de skippertakene du klarer en gang i blant.

Tenk på de flinkeste i klassen – Facebook, Twitter, Amazon, Apple og Google. Små endringer hele tiden. Kontinuerlig testing og forbedring for å oppnå større digital suksess. Hvordan kan du få til dette? Du trenger en evolusjonsplan. La meg få hjelpe deg i gang.

Steg 1: Definer oppgaver

Et nettsted trenger rutiner. Oppgaver. Gi hver oppgave en fast hyppighet og gi én person ansvaret for å gjennomføre oppgaven. Et eksempel er å sjekke feilmeldinger.

404-sider

Sjekk hvilke URL-er som gir 404-feilmeldinger til kundene dine. Dette gjør du i Google Analytics. En 404-feilmelding betyr at ikke siden eksisterer lenger. Serverer du mange slike får kundene en dårlig opplevelse.

Kontakt Sotra på knowit.no ble ikke funnet

Eksempel på en 404-side: kontakt Sotra på knowit.no eksisterer ikke lenger.

  • Er kilden en lenke som du selv har kontroll på? Fiks den. I eksempelet over lenkes det til denne siden fra Knowits kontaktside. Google Analytics forteller meg at denne lenken har generert 274 feilmeldinger. Det er 274 dårlige kundeopplevelser.
  • Dersom kilden er en ekstern lenke, kan du ta kontakt med den eksterne kilden. Be dem oppdatere eller fjerne lenken.
  • Har du innhold som er mer relevant enn det som en gang var på 404-siden, skal du sette opp en 301-videresending til det oppdaterte innholdet. Mange publiseringsløsninger har funksjonalitet for å sette opp videresendinger. Vet du ikke hvordan dette gjøres, bør du høre med din leverandør.

Sjekk 404-sidene hver uke. Lyse har en evolusjonsplan, og takket være den fikk vi redusert antall 404-meldinger fra mellom 2000–3000 i uken til 10–100. Det er mange potensielt misfornøyde kunder som tar kontakt med kundesenteret fordi de ikke finner det de leter etter.

Eksempelet med sjekken av 404-sider er en generell oppgave som gjelder de fleste nettsteder. For å lage en god evolusjonsplan må du definere de oppgavene som er aktuelle for ditt nettsted. Et annet eksempel:

Sjekk nettstedsøket ditt

Søkeloggen din inneholder ofte gull. I dag sjekket jeg loggen til kolumbus.no. Det mest brukte søkeordet er ungdomskort. Det er innlysende hva kunden her er på jakt etter. Resultatsiden gir ett treff – billetten Ungdomspass. Perfekt! Bra jobbet, Kolumbus.

Søkefeltet på kolumbus.no

Jeg sjekker hvordan søkefeltet på kolumbus.no brukes.

På niende plass over de mest brukte søkeordene er 9. Kun tallet 9. Ikke like selvfølgelig hva kunden ønsker her, men ved å se lengre ned på listen begynner jeg å forstå det. Jeg ser 3, 2, 10 og 11. Listen fortsetter. I løpet av de siste seks månedene er det 1200 kunder som kun har søkt på et tall. Alle tallene samsvarer med Kolumbus sine ruter. Kunden vil enten få svar på når ruten går eller se hvor den går. Søket 9 gir 46 treff. Her er topp fem:

  1. Endringer på rute 9 – Førre Hageby
  2. Vinterferie uke 9
  3. Route 9 Stavanger – Tananger – Stavanger Lufthavn Sola – Solakrossen – Forus – Kvadrat – Sandnes.pdf
  4. Beregn god tid til VG-lista
  5. Omkjøring i Kopervik

Her er det litt å ta tak i. Artikkel 1, 2, 4 og 5 kan slettes. Informasjonen er utdatert. Jeg sjekker Googles Search Console og ser at artiklene ikke har noen inngående lenker fra andre. Jeg sender så en e-post til innholdsansvarlig og gjør henne oppmerksom på dette. Hun fjerner sidene. I tillegg forteller jeg henne at søketreffene bør kunne vise de særnorske tegnene æ, ø og å. Dette tar hun videre med teknisk leverandør. Søket bør også foreslå siden med rutekartene. Jeg slenger det òg inn i en e-post. Kontinuerlig forbedring. Evolusjon. Det føles godt.

Det var to oppgaver. En god start. Det finnes ingen begrensninger på hvor mange oppgaver en evolusjonsplan kan eller bør ha. Andre eksempler:

  • Vurdering av sider med høy fluktfrekvens.
  • Sjekk av endringer i konverteringsfrekvens.
  • Se etter skrivefeil i nye artikler.

Nå har du en liste med oppgaver. Hver oppgave har en definert hyppighet og en ansvarlig person. Dette kan puttes inn i et regneark med én kolonne for hver oppgave og én rad per uke. Jeg har laget et eksempel på et regneark til deg. Her ser du at noen oppgaver er satt til å gjøres ukentlig, noen månedlig og noen hvert halvår. Du bestemmer. For hver oppgave du utfører skriver du inn en kommentar i den riktige cellen. Dersom du har tips til et annet verktøy som kan gjøre jobben bedre, er jeg interessert i tips.

Steg 2: Plan for verktøyoppsett

Når du har oppgavene dine klare, trenger du helt sikkert et sett med verktøy for å komme i gang med jobben. I en slik evolusjonplan bruker jeg verktøyene Google Analytics, Search Console, Optimizely og Hotjar. De riktige verktøyene må installeres og konfigureres. For eksempel må Google Analytics settes opp til å logge søkeord og det må defineres mål med tilhørende verdier.

Dersom de ansvarlige personene har hull i sin kompetanse, må disse hullene tettes. Opplæring må til. Ta gjerne kontakt med noen som er sertifisert i Google, for eksempel oss i Knowit.

Steg 3: Utføring av oppgaver

Nå har du etablert gode rutiner i form av oppgaver, gode verktøy og riktig kompetanse. Endelig er tiden inne for å brette opp ermene. I starten vil du finne mye rusk å ta tak i. Jeg lover. Det vil nok virke overveldende da, men det kommer til å gå bra. Du må prioritere. Sett av én dag i uken. Få med deg de ansvarlige. Jobb. Fiks feil. Forbedre tekster. Slett artikler. Skap nye ideer.

Steg 4: Evaluering

Etter to måneder bør du samle de involverte for et statusmøte. Hva har dette arbeidet gitt? Er det noen oppgaver som er overflødige? Ta dem vekk. Er det flere rutiner som bør innlemmes? Før dem opp. Glem janteloven et sekund. Skryt av arbeidet du har gjort. Send en melding rundt til dine kolleger.

Lykke til!

Har du rutiner for forvaltning av nettsidene dine i dag? Fortell meg gjerne om dem.

Anders Ekkje Slettebø

Anders Ekkje Slettebø

Anders lager gode brukeropplevelser på nett. Utdannet informasjonsviter og med åtte års erfaring innen den digitale markedsføringsbransjen, er Anders spesialist innen interaksjonsdesign, brukertesting, webanalyse, søkemotoroptimalisering og universell utforming. Hans mål er å bidra til en enklere hverdag for brukere av nettbaserte systemer.

Ingen kommentarer.

Vis kommentarer (0) ...
Navigasjon